Op verhaal komen

 

De Vakantie-, Reis- en Campingbeurs zijn achter de rug. De toerist weet dat hij graag gezien is in 't Noorden. Volgens het heersende marketingconcept moet hij 'Op verhaal komen in Drenthe'. Dan is het beter te wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen, want de verhalen van sommige lijsttrekkers aanhoren is zwaar werk. Op TV Drenthe hield een lijstaanvoerder een relaas dat afstierf bij de opmerking "Maar jullie hadden vier jaar een wethouder, die dit zou doen. Wat praat je nou?". Nee, de toerist moet beslist later arriveren om alhier 'op verhaal te komen'. Hij kan terecht bij een gevarieerd aanbod aan verblijfsaccommodaties en horecavoorzieningen. Als het goed is, vertellen deze vakantieoorden een eigen verhaal. De naam moet eigenlijk tot een bezoek kunnen verleiden. Maar ja, namen in quasi-deftige spelling als 't Wildryck, of de Ruyghe Venne verraden slechts een modieus marketingadvies. Herkenbare namen als 't Hoes van Hol-An, Villa Nova, de Koekoekshof, 't Ravijn, de Klokbeker, 't Zwanemeer, Knollegruun, Langeloërduinen, Engeland, de Bult, de Warme Bossen of de Gele Broek gaan over de omgeving, de plaats of de historie. Er zit verhaal achter. Drenthe's natuur komt tot uiting bij Onder de Linden, Onder de Eiken, De Vier Linden of de Bosrand. Accommodaties met vanouds bekende familienamen blijken vaak bekender dan je denkt. Elders in 't land kan iemand bij het horen van een plaatsnaam zomaar vragen "Is café, hotel of camping zus en zo d'r nog?". Er zijn vakantie-, recreatie-, bungalow- en villaparken, vakantie- en recreatiecentra, alsmede mini-, SVR-, gewone en boerderijcampings. Er zijn een bospub, boshotel, boekenhotel, chateauhotel en wat herbergen, maar familiehotels zijn schaars geworden. Over Veenhuizen met zijn landelijke bekende verblijfsinrichtingen hoor je weinig. Ze adverteren er in elk geval niet mee.

Harmjan van Steenwijk

eerder verschenen in de Drentse Courant/Groninger Dagblad, 02 maart 2002

 


Copyright 1995 - 2008 Han Tuttel. All rights reserved.
This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed in any form, including digital,
without the prior consent and written agreement by the author.