Goeiemiddag,
of goeiemorgen als u dat
'middag' nog te ruig in de
oren klinkt, u luistert naar
het maandelijkse
documentaireprogramma van
Radio LOEP. Elke maand een
ander thema en in deze
meimaand helemaal een
bijpassend onderwerp: Vrouwen.
Nog mooier eigenlijk - het
thema is 'Vrouwen Van Naam'.
Het is tegelijkertijd een
geweldig uitgebreid onderwerp,
waarbij
verschillende
verwachtingen gewekt kunnen
worden. Zo schuift er nu
iemand dichterbij de radio in
de hoop dat Pamela Anderson
even goed belicht gaat worden.
Verderop veert iemand
overeind, want met zó'n thema
op zondag wordt de
legendarische
'Majoor Bosschart' van
het Legers des Heils vast wel
enige eer gegund. En elders
komt een kribbig medemens in
de benen en snibt: "Zukse
programma's bint zeker weer
deur nen kerel maokt; mus
verbeuden wodden!".
Diegene, die nu op de
A28 naar zijn autoradio
luistert en voor zich uit
mompelt "Ach, ook hier al
aandacht voor de
Mariamaand?" - ja, die
slaat de spijker op zijn kop.
Want
waarom speciale aandacht voor
vrouwen in de meimaand? Wat
zit daar achter?
Nou, dat mag je wel een
hele oude traditie noemen. Een
traditie die te maken heeft
met het voorjaar, met de
lentemaand - met nieuw leven
en met vruchtbaarheid. In vele
religies en in het bijgeloof
wordt dit element direct
gekoppeld aan vrouwen. Of
beter gezegd: aan maagden en
moeders. Voor hen is deze
meimaand van belang en in de
RK kerk is deze maand vanouds
de Mariamaand, sinds 1784
officieel de O.L. Vrouwmaand.
Er is nu extra aandacht voor
de Mariaverering, wat met name
in een bekend bedevaartsoord
als het Vlaamse Scherpenheuvel
tot aanzienlijke drukte leidt.
Een ander element in deze
meimaand-vrouwenmaand is
Moederdag. Deze 'vaste prik'
op de jaarkalender -de tweede
zondag in mei-
is in 1914 in Amerika
ingevoerd en in de jaren
dertig in Nederland en België
overgenomen.. Maar:
Moederdag is wèl in
mei op de kalender gezet!
Om
een goede keuze te kunnen
maken, is aan de vrouwelijke
collega's bij deze omroep
gevraagd wie ze wilden
voordragen. Als 'Vrouw van
Naam' kwam Aletta Jacobs naar
voren, die ook nog eens uit
het Noorden komt. Zij krijgt
dus extra aandacht. De rest
van de kandidaten is zeer
gevarieerd, zodat we toch in
categorieën gaan kijken.
Vrouwen als moeder en
echtgenote komen zo aan bod,
maar ook vrouwen in moderne
beroepen. Met name het verhaal
van de vrouwelijke piloten in
een macho-wereldje is
interessant en onthullend.
Verder kijken we naar
religieuzen en heiligen van
vrouwelijke kunne, als
Hildegard van Bingen en de
heilige Barbara, die
onvergetelijk zijn. Dan grazen
we verder in de politieke
wereld met 'Vrouwen van Naam',
waartoe behoren: premiers en
gekroonde staatshoofden, maar
ook invloedrijke echtgenotes
en maîtresses van presidenten
of koningen. Namen? Nou neem Bloody Mary, de 'Iron Lady' = Margaret Thatcher,
sommige Amerikaanse First
Lady's of Madame de Pompadour.
Specifieke
'Vrouwen van Naam' zijn
bijvoorbeeld Amalia Earhart
(de eerste vrouw die de Oceaan
overvloog), Beate Uhse (de
'pornomama' van Duitsland) en
Romy Schneider (de tragische
filmster, die niet los kwam
van haar Sissi-imago). Hun
verhalen zijn boeiend en
kenmerkend voor de afgelopen
tijd. Kijk, er is natuurlijk
veel meer. Vrouwen die goede
werken doen en deden, of die
voorlopers waren in hun vak of
tak van sport. Maar dat is
eigenlijk niet onderscheidend
genoeg. We hadden het kunnen
zoeken in symboolnamen als
'Kaatje', 'de Nel',
een 'tiep-Miep' , een
'dom blondje' en natuurlijk de
'excuus-Truus', maar dat heeft
weinig om het lijf. Het zegt
niet zoveel.
Nee,
we nemen nu 'virtuele'
vrouwen, die als symbool van
hun tijd gelden en
onverwoestbaar zijn als jonge
'Vrouwen van Naam' - te weten
: Pippi Langkous en Barbie.
Zij zijn echt tóónaangevend
èn maatgevend: Barbie
zeker!
Al met al een vol
programma, vrouw-, man- en
diervriendelijk, duurzaam,
was- en kleurecht en voorzien
van allerhande muziek over
vrouwen - door mannen. Zij
doen dit uur het zware werk.
Het begint met Fats Domino :
Ain't that just like a woman
Fats
Domino zette de toon met
"Ain't that just like a
women". En
het miegelt van de vrouwen dit
uur. Als je zéker wilt weten
welke vrouwen 'naam gemaakt
hebben', of ze een plek in de
wereldgeschiedenis verdiend
hebben, kijk je naar het
verleden. Ik kom dan op de
proppen met twee bijzondere
vrouwen 'van voorheen', die in
de huidige maatschappij nog
steeds een rol vervullen. Ik
stel aan u voor: Hildegard von
Bingen, die ruim 900 jaar
geleden leefde, van 1098 tot
1179. Haar geschriften, haar
muziek en haar mystieke en
heelkundige nalatenschap wordt
nog steeds gebruikt. De New
Age-beweging heeft zich delen
van haar werken min of meer
toegeëigend. Vervolgens komt
Barbara Dioscorus aan de orde.
Zij leefde kort en belabberd
in de derde eeuw, maar is
thans zeer actief als
beschermheilige van
gevangenen, van de artillerie,
van mijnwerkers ('Bergleute')
en van mondharpmakers.
Hildegard
von Bingen was abdis, mysticus
en een van de eerste
vrouwelijke componisten. Haar
composities, geestelijke
muziek in de trant van
Gregoriaanse gezangen, worden
na 900 jaar nog uitgevoerd en
op CD uitgebracht. Ze werd als
tiende kind geboren in een
Duits dorp en, zoals
gebruikelijk als het gezin
zoveel kinderen niet voeden
kon, werd ze aan de kerk
opgedragen. Hildegard was een
bijzonder kind. Ze had al
vroeg visioenen. Toen ze 8
jaar werd, kreeg ze een
religieuze opvoeding. Op haar
38ste kreeg ze de
leiding van een abdij. Na haar
veertigste kreeg ze
openbaringen waarin de kosmos
en het hele leven en de natuur
helder met elkaar verbonden
bleken. Dit leidde tot
religieuze teksten, tot
muzikaal werk en tot
natuurheelkundige inzichten,
die van kruiden tot edelstenen
voerde. Alles had zijn plek en
zijn bestemming.
Hildegard
von Bingen wilde dat de
RK-kerk haar visoenen voor
geldig verklaarde en
correspondeerde daartoe ook
met hoge geestelijken. De paus
kreeg zodoende van haar
denkbeelden te horen en gaf
toestemming om het te
laten drukken. Ze schreef
wetenschappelijke
verhandelingen, ook van
medische en sociale aard. Als
wij nu het hebben over
flegmatieke of melancholische
karakters, spreken we haar
woorden. Het meest
opmerkelijke is wel haar
positieve kijk op de sexuele
verhouding man-vrouw. De
kloosteroverste beschreef als
eerste het vrouwelijke
orgasme, wat paste in een
goede wijze van voortplanten.
Notabene - dit was in de
middeleeuwen. Een tijd waarin
vrouwen een ondergeschikte rol
werd toebedeeld. Hildegard van
Bingen was de uitzondering:
zelfs vooraanstaande mannen
kwamen bij haar voor advies en
goede raad.
Hedendaagse
onderzoekers, als Oliver
Sacks, menen uit haar werken
te kunnen afleiden dat ze ook
leed aan ernstige en
langdurige migraine-aanvallen.
Het kan verklaren waarom zij
zulke opmerkelijke en intense
visioenen kreeg. Hoe dan ook,
Hildegard von Bingen is een
'Vrouw van Naam', wier
nalatenschap 900 jaar na dato
nog volop benut wordt. Op
internet heeft ze duizenden
vermeldingen en precies dit
weekend vindt er in Konstanz
in het Dominicaner klooster
Zoffingen een groots
"Hildegard-Treffen"
plaats.
De
volgende historische 'Vrouw
van Naam'
vinden we nog verder
terug in de historie, in de 3de
eeuw, in Romeinse tijden toen
het Christendom slechts een
kleine, religieuze beweging
was. Barbara was de
oogverblindende dochter van
Dioscorus, een rijk man
die behoorde tot de
keizerlijke lijfwacht te Rome.
Hij wilde haar uithuwelijken
en tot die tijd mocht niemand
haar aanschouwen. Vader
Dioscorus sloot zijn dochter
op in een geblindeerde toren.
Dochter
Barbara bekeerde zich tot het
Christendom en verlangde
slechts drie kleine
muuropeningen: voor God de
Vader, de Zoon en de Heilige
Geest.
Hiervoor werd ze
gestraft, geslagen en
gepijnigd, maar ze volhardde
daardoor nog sterker. Haar
vader sleepte haar voor het
gerecht, die besliste dat ze
de bestaande goden moest
gehoorzamen en haar godsdienst
moest afzweren. Wat ze
weigerde. Dioscorus werd
opgedragen om zijn dochter
zelf te onthoofden, wat hij op
een afgelegen heuveltop deed.
Onmiddellijk na de
verschrikkelijke daad sloeg de
bliksem neer en hij verteerde
in het goddelijk vuur, aldus
de legende.
Barbara
werd een vroegchristelijke
martelares. Ze geldt als
symbool voor standvastigheid
en weerbaarheid en op
heiligenprentjes wordt de
H.Barbara afgebeeld met een
toren als attribuut. Ze werd
al gauw schutspatroon van
gevangenen. Uiteraard wordt ze
door gelovigen ook aangeroepen
ter bescherming tegen
blikseminslag en brand.
Haar
latere verering als
beschermheilige voor de
artillerie stamt uit Spanje,
uit de tijd van de strijd
tegen de Moren. Zekerheid
bestaat niet, maar men
vermoedt dat het verband met
de artillerie gezocht moet
worden in hun eerste functie
als verdedigingsmiddel van
kastelen en burchten met
torens.
Sinds
1691 geldt de H. Barbara ook
als beschermheilige van het
Gilde der Mondharpmakers in
Molln (Oostenrijk). De
grondslag doorvoor is een
sage, dat de zondares Barbara
genade kon krijgen, als ze
iets heel bijzonders, iets
nieuws kon uitvinden. Deze
Barbara maakte toen een
mondharp uit hout, die zo'n
betoverende klank had, dat de
rechters haar vrijspraken. Tot
enkele decennia gelegen sierde
haar beeltenis nog de
stamtafels van de
mondharpmakers. Het verhaal
klopt natuurlijk niet, want de
mondharpsage is van latere
datum.
Feit
is dat de H. Barbara sinds de
Tegenreformatie in Duitsland
en Oostenrijk in de 16de
en 17de eeuw, weer
sterk in opkomst kwam. Ze werd
beschermheilige van
mijnwerkers ('Bergleute'),
wapensmeden, ijzergieters en
klokkengieters. Oftewel, van
alle metaal- en
mijnwerkersberoepen in de
Alpengebieden waar ijzer en
metaal gevonden en verwerkt
werd.
In
elk geval is de H. Barbara
officiële beschermvrouwe van
de Maultrommlermacher van
Molln in Oostenrijk. Ze hebben
daarom een Barbarawalzer
gecomponeerd. U hoort van de
CD Brummeisen, op mondharp
Manfred Russmann & Herbert
Walter
De
Mollner Maultrommler met de
'Barbarawalzer' op mondharp.
Je moet natuurlijk wàt doen,
om je beschermheilige te
vriend te houden. We hebben de
heiligen nu gehad en richten
ons weer op het aardse leven.
Vrouwen in de praktijk
zogezegd, die allemaal
'Vrouwen van Naam' zijn
- maar zelden zo worden
aangeduid. Ik heb het over de
categorie 'Moeders', waarvan
bij de rondvraag vooraf gezegd
werd: "en vergeet al die
moeders niet!". Nee dus,
maar het gekke is dat de
kwalificatie 'Moeder' -met
hoofdletter-
vaak door anderen
gegeven wordt aan verafgode
vrouwen.
Moeder
Theresa, een conservatieve non
die bekend is door haar
opoffering en goede werken in
Azië, ìs geen moeder.
Ze wordt zo genoemd. Bij
Moeder Maria in het roomse
geloof kun je wat meer
voorstellen. Hoewel een
moeder-overste in een klooster
haar functie uitoefent zonder
enige kroost, die ontsproten
is aan haar moederschoot (Sneu
werk, eigenlijk). Totalitaire
staten die vrouwen gebruiken
als letterlijke baar-moeders,
geven onderscheidings-titels
'Moeder' aan vrouwen die de
meeste kinderen krijgen (als
'kanonnenvoer') . Het begrip
'moeder' verwordt dan tot
voortplantingsmachine. Sommige
religies kunnen hier ook wat
van, trouwens.
Overigens
merkwaardig waar het woord
moeder alzo aan te pas komt:
moedertaal, moederland,
moedergesteente,
moedermaatschappij en dan heb
je 'Moeder Aarde' ook nog. Het
is een basisbegrip: alles is
op die moeder terug te voeren.
En dat is in feite ook
zo bij vrouwen als moeder.
Kinderen pikken heel veel op
van hun moeder, waar ze in hun
verdere leven op kunnen
terugvallen. Moeders hebben
ook een soort instinct,
gekoppeld aan een soort moed,
die tot grootse daden kan
leiden. Bijvoorbeeld in de
oorlog via lange tochten
zorgen voor voedsel, of hun
kinderen beschermd
onderbrengen. Of vechten voor
verdwenen zonen en mannen,
zoals de Dwaze Moeders in
Argentinië.
Moeders
zijn steun en toeverlaat. Ze
pikken veranderingen in het
gedrag van kinderen snel op,
helpen ze door moeilijke
perioden heen. Kortom: moeders
krijgen ook het predikaat
Vrouwen van Naam. Een mooi
voorbeeld stond laatst in een
Unesco-tijdschrift, over de
jongste generatie
moslim-allochtonen in Westerse
landen. Hun vaders, nog
traditioneel denkend als 20,30
jaar gelden, toen ze
hier als gastarbeider kwamen,
willen hun dochters in die
trant opvoeden. Hoofddoekje
om, en als het ze lukt, ook
nog eens uithuwelijken in hun
thuisland.
Degenen,
die dit cultuurverschil moeten
zien te overbruggen, zijn de
moeders van die modern levende
dochters. Zij snappen wat de
kinderen bezielt, maar kennen
ook hun mannen. De toekomst
van de tweede, derde generatie
moslimkinderen in West-Europa
ligt in de handen van hun
moeders. Hun tact, hun
overlevingsinstinct blijkt
sociaal gezien bepalend te
worden.
Aldus:
moeders in het zonnetje! Een
extra Moederdag maar, mèt
muziek. Eerst de wijze les van
een moeder aan haar dochter
met: 'Moeder ik ben zo raar
van binnen', door 't Kliekske,
gevolgd door Robert Long met
"…zei mijn moeder
altijd".
"…zei
m'n moeder altijd" door
Robert Long. Eeuwig goede raad
van moeders, in dit nummer uit
1986. Vrouwen van naam, hebben
natuurlijk naam gemaakt en dan
nog is het moeilijk kiezen.
Daarom maar weer een hele
categorie vrouwen - mensen die
er voor gezorgd hebben dat de
20ste eeuw de eeuw
van de vrouw is geworden. Het
zijn de voorlopers, de
moedigen die naast hun
dagelijkse zorg -en vooral de
verplichtingen die 'vanzelf'
uit vorige eeuwen meegekomen
waren- er nog een aantal
klussen bijnamen. Vrouwen met
karakter, met een sterke wil
en doorzettingsvermogen. De
organisatoren, de denkers en
de doeners -die hun nek
uitstaken. Vanuit die
achtergestelde positie moesten
ze bewijzen dat vrouwen
hetzelfde kunnen als mannen,
dat ze evengoed waren en soms
nog beter ook.
Dat
hele verhaal heeft in Amerika
en Europa zo'n anderhalve eeuw
geduurd. Er is een leuk
'bewijsstuk' van, in de staat
New York. Bij Seneca Falls
ligt het Women Rights National
Historical Park, ingesteld in
december 1980 door het
Amerikaans Congress. Ter
plekke vond in 1848 de eerste
bijeenkomst
plaats over de rechten
van vrouwen, met 300
deelnemers. Het was de
logische stap, nà de
afschaffing van de slavernij
enkele maanden eerder. Nu in
2000 is in Nederland de
slotfase aan bod: gelijke
beloning voor man en vrouw
voor hetzelfde werk.
Het
ligt aan het eind van de serie
veranderingen, die van
achterstand naar gelijke
rechten voerde en vandaar naar
gelijkwaardigheid in alle
opzichten. Dankzij de
suffragettes, feministen en de
minder opvallende voorlopers.
Overigens hadden vrijwel alle
pioniers wel een netwerk van
relaties, waartoe ook
invloedrijke mannen behoorden
die het streven ondersteunden.
Sociale veranderingen tot
stand brengren kun je nooit
alleen. Niettemin dwingen
namen als Lucretia Mott
internationaal respect af, net
als bij ons Aletta Jacobs,
Joke Kool-Smit en Liesbeth den
Uyl.
Minder
opvallend is het werk van de
Nederlandse Bond van
Plattelandsvrouwen, thans
'NBvP/Vrouwen van Nu' geheten.
Ze was (en is nog?) de
grootste vrouwenorganisatie in
Nederland en door haar
reguliere kaderwerk zijn
geleidelijk aan aardig wat
traditionele opvattingen over
de rol van de vrouw
bijgesteld. Zeker in eigen
huis.
Maar
de rol van de echtgenotes komt
zo nog, eerst een 'woest
wicht' als actievoerster.
Luister naar Reinhard Mey met
'Annabelle'
Een
prachtlied van Reinhard Mey
over een moderne actievoerster
Annabelle'. Zij heeft
behoorlijk wat invloed, maar
is nog geen echtgenote. Dat is
toch een aparte positie. Het
is interessant om te zien hoe
thans de verhouding ligt
tussen trouwen en samenwonen.
Wie trouwen beloven trouw en
hebben een zorgplicht voor
elkaar. Man en vrouw hebben
gelijke rechten en plichten.
De vrouw kan kiezen welke naam
ze wil voeren na het huwelijk.
Ook de achternaam van de
kinderen is thans een kwestie
van samen kiezen. Samenwonen
betekent elkaar ook het nodige
beloven, wat dan via allerlei
-vooral zakelijke- contracten
geformaliseerd wordt.
Bij
scheidingen -waar een op de
drie huwelijken in uitmondt-
neemt in driekwart van de
gevallen de vrouw het
initiatief. Bij samenwonen
gaat een partner gewoon weg,
min of meer. In dit soort
dingen zijn er zowel Vrouwen,
als Mannen Van Naam, die elk
een hele serie partners
versleten hebben. Blauwbaard
bracht zijn vrouwen om en er
zijn befaamde gifmengsters
geweest, die ook geregeld
familieleden verloren.
Echtgenotes
die internationaal als 'Vrouw
Van Naam' door het leven gaan
zijn in elk geval de First
Lady's, de vrouwen van
Amerikaanse presidenten. Er
zijn gewone 'oenen' bij, maar
mevrouw Eleanor Roosevelt is
gezien haar
sociaal-maatschappelijke
voorvechterswerk nog steeds de
meest belangwekkende First
Lady geweest. Hillary Clinton
is een ander type, maar wel
eentje met karakter, vechtlust
en moed - veel voor haarzelf
en familie, minder voor de
maatschappij.
U
kent ongetwijfeld in eigen
kring voorbeelden van diverse
typen echtgenotes. Het is een
niet onbelangrijke categorie
vrouwen, waarvan we in de
muziek twee voorbeelden laten
horen. Als eerste hoort u Ab
Drijver in 't Drents met
'Roelie', waarbij hevig geëmancipeerd
dreigt te worden. Daarna een
klassieker, de Mississippi
blueszanger John Hurt met
'Nobody's Dirty Business' over
zijn kreng van een wijf. Het
loopt ook niet goed af.
John
Hurt met 'Nobody's dirty
business' en daarvoor Ab
Drijver met 'Roelie' - zo maar
een greep uit de verhalen over
echtgenotes.
Nou gaat het hier om
particuliere huishoudens. Er
komen geen autoriteiten of
hoogwaardigheidsbekleders aan
te pas, die moeilijkheden met
hun wederhelft hebben. Dat
wordt ook vaak stilgehouden.
Ik heb een poosje in een
pension gewoond, waar soms een
probleemgeval uit Den Haag
'geparkeerd' werd. Een
ambassadeursvrouw
bijvoorbeeld, die zoop
als een ketter en die even uit
het zicht moest. Ze werd laat
gebracht in een zwarte wagen
met chauffeur of lijfwacht en
bleef die paar dagen ook
volkomen afgeschermd van de
directe omgeving.
Er
zijn vrouwelijke
staatshoofden, die stevige
'Vrouwen van Naam' zijn. Wie
kent de 'Iron Lady' niet? Ze
sprak net als een vorstin in
de wij-vorm:"Wij zijn
grootmoeder geworden".
Margaret Thatcher, premier van
het Verenigd Koninkrijk, die
mede beroemd werd vanwege
'haar' Falklandoorlog tegen
Argentinië. In Brittannië
hadden ze vroeger zeer
dominante koninginnen.
Bijvoorbeeld Queen Victoria
(tevens keizerin van India)
wier opmerking "We're not
amused" klassiek werd.
Het 19de eeuwse
'tuthola-tijdperk' vol
zelfgenoegzaamheid en
preutsheid is naar haar
genoemd. Of neem koningin
Maria Tudor, die in de 16de
eeuw het katholicisme weer in
het zadel hielp. Ze bestreed
de protestanten zo
gewelddadig, dat ze 'Bloody
Mary' genoemd werd.
In
onze contreien kennen we Maria
Louise, die in 1709 trouwde
met Johan Willem Friso, prins
van Oranje en Nassau,
stadhouder van Friesland,
Groningen en Drenthe. Hun zoon
was Willem IV. Zij deed
regeringszaken voor zoon en
kleinzoon en was geliefd bij
het volk. Die gaf haar de
koosnaam 'Marijke-meu".
Maîtresses
kunnen staatshoofden ook
sturen. Dan worden zij
'Vrouwen van Naam' en is er
sprake van 'de macht van de maîtresse'.
Er zijn twee voorbeelden aan
het vroegere Franse hof.
Madame Antoinette de
Pompadour, openbare maîtresse
van Koning Lodewijk XV, kreeg
een functie die je kunt
omschrijven als 'minister van
cultuur en gunstbewijzen'. Ook
nadat de koning niet meer bij
haar onder de dekens kroop,
hield ze haar sterke positie.
De porseleinfabriek te Sèvres
draaide op haar steun en zij
bemiddelde ook tussen koning
en koningin. De volgende
beroemdheid was Madame du
Barry, die haar opvolgde. Zij
ontving verzoekschriften,
regelde ontvangsten, diners en
feesten en gold als
beschermvrouwe van kunsten en
de letteren. Daarna kwam de
klad er wat in. Er werd wel
'bij-geslapen', maar invloed?
Niet meer. Maar- in Engeland
heeft Camilla Parker-Bowles
altijd haar positie als
'slaapmaatje' van prins
Charles gehouden.
Het
lijkt wel zeker dat de
verhouding van Marilyn Monroe
met president Kennedy, geen
staatsrechtelijke gevolgen
had. Het 'gekluns in 't
speelkwartier' van president
Clinton met die stagiaire
Lewinsky, dreunde wèl na in
het politiek bestel. Zij zal
geen 'Vrouw van Naam' worden,
want haar naam is al verbonden
aan een soort 'akkevietje'.
Voor
alle vrouwelijke staatshoofden
en vrouwen bij staatshoofden,
speelt Sylvia Houtzager nu de
'Queen of Sheba'.
Sylvia
Houtzager sloot het stukje
over staatshoofden af met the
Queen of Sheba. Er is
eigenlijk maar een terrein,
waarop vrouwen ontzettend
hevig en langdurig moesten
concurreren met mannen. Het
manvolk heeft tot eind van de
vorige eeuw geprobeerd dit
domein zo lang mogelijk te
reserveren voor uitsluitend
'kerels'. Stukje bij beetje
bleek dat vrouwen het net zo
goed konden, maar dan werd de
lat weer een eind verder
gelegd. We hebben het over de
vliegerij of ruimer gezien, de
lucht- en ruimtevaart. Pas
kortgeleden, in de jaren
negentig werden vrouwen als
gelijke behandeld in de lucht-
en ruimtevaart. Een overzicht
eerst maar.
Het
begon allemaal bij de start
van de gemotoriseerde
vliegerij, in het eerste
decennium van de 20ste
eeuw. De gebroeders Wright
begonnen in 1903 (met
vermoedelijk een evengroot
aandeel van hun zus Katherine,
maar dat
hoor je nooit!) en
daarna ging het snel. Tussen
1910 en het begin van de
Eerste Wereldoorlog was
vliegen een geweldige
uitdaging. Harriet Quimby
vloog als eerste
gebrevetteerde vrouw in 1911
in Amerika. Vrouwen konden
eerder vliegen dan hun stem
uitbrengen! In die WOI
behoorden prinses Eugenie
Shakhovskaya en prinses Sophie
Alexandrovna Dolgorunaya wel
tot de eerste militaire
piloten, maar in Amerika
werden vrouwelijke
vrijwilligers niet serieus
genomen. In de Tweede
Wereldoorlog, toen veel mannen
in de oorlog waren en vrouwen
het werk moesten doen, waren
er genoeg vrouwelijke piloten
die vliegtuigen invlogen en
overvlogen (zelfs testvluchten
deden tot in de stratosfeer in
1944, zoals Anne Baumgartner),
maar vrouwelijke
gevechtspiloten? Niet in de
Verenigde Staten van Amerika.
In Duitsland wel, waarover
straks meer.
Na
de oorlog in 1953 vloog
Jacqueline Cochran al door de
geluidsbarrière en vestigde
snelheids- en hoogterecords.
Zo lobbyde voor vrouwelijke
piloten bij de luchtmacht.
Niks, geen gehoor. Vrouwen
vlogen over de Noordpool, rond
de wereld en god weet waar
naartoe, maar de Luchtmacht
wilde geen vrouwen. Pas in
1973 werden zes vrouwen
opgeleid tot militaire vlieger
-niet bij de Amerikaanse
luchtmacht, maar bij de
Marine. De Luchtmacht liet pas
een jaar later vrouwen toe op
de helikopters. In 1976 stelde
de luchtmacht alle
vliegopleidingen open voor
vrouwen. Maar … er bleef nog
één groot 'maar' : vrouwen
mochten niet als
gevechtsvlieger opereren.
Vrouwelijke piloten deden
dienst in gebieden als Panama,
Grenada en bij de Golfoorlog,
maar nooit als gevechtsvlieger
-al hadden ze dezelfde
opleidingen en ervaring als
hun mannelijke collega's. Het
duurde nog tot 1993 eer de
Amerikaanse luchtmacht
vrouwelijke gevechtspiloten
gelijkwaardig werk liet doen.
Intussen
lijkt het tij gekeerd. In 1999
werd een vrouwelijke kolonel
commandant van een Space
Shuttle-missie en ook Navy
Tomcats en Air Force B-52's
worden nu gevlogen door
vrouwen. Maar nog steeds is
het maar een fractie van de
300 piloten, 100 navigatoren
en 600 andere vrouwelijke
crewmembers, die de kans
krijgen in de topgelederen te
vliegen. Het
macho-luchtmachtwereldje in
Amerika is hardnekkig en
probeert de deur niet verder
dan op een kiertje te laten
staan!
Om deze Amerikaanse
smaak even weg te nemen nu
muziek over een meisje in een
heel ander land. Het Jovica
Nikolic Orchestra bewierookt
'Luludja'.
Zomaar
een meisje bezongen:
'Luludja', door het
gipsy-orkest van Jovica
Nikolic(tsj). Een naam als
alle andere, maar toch
vereeuwigd in de muziek. Er
zijn opmerkelijke vrouwen die
apart aandacht verdienen. In
onze regio is dat Aletta
Jacobs, dochter van een
plattelandsarts te Sappemeer,
die van grote betekenis werd
voor de vrouwenemancipatie. Ze
leefde van 1854 tot 1929 en
was het eerste meisje dat op
de HBS terecht kwam. Daarna
schreef ze als 17-jarige naar
minister Thorbecke om
toegelaten te worden tot de
universiteit, weer als eerste
vrouwelijke student.
Uiteindelijk werd ze in 1871
(voor een proefjaar)
toegelaten , waar ze
medicijnen ging studeren.. In
1879 promoveerde ze. Haar
zuster werd in 1877 trouwens
de tweede vrouwelijke studente
in Nederland. Aletta Jacobs
deed veel voor de positie van
de vrouw; ze was een
voorvechtster van
vrouwenrechten en voor beter
onderwijs aan meisjes. Ook
hield ze zich bezig met
anticonceptie, waarbij ze het
pessarium in Nederland
introduceerde.
De
tweede opmerkelijke vrouw
sluit merkwaardig genoeg goed
aan: Beate Uhse, bekend van
haar Duitse postorderbedrijf
van sex en erotiek. Beate Köstlin
werd geboren in 1919 op een
landgoed in Oost-Pruissen. Als
zevenjarig meisje raakte ze
helemaal hoteldebotel van
vliegtuigen, in het jaar dat
Charles Lindbergh de
Atlantische Oceaan overstak.
Pa steunde haar en ze mocht
als eerste meisje in de regio
vlieglessen nemen. Op haar 18de
verjaardag had ze het
vliegbrevet. Ze ging werken
als piloot bij een
vliegtuigfabriek en vloog in
haar vrije tijd
vliegwedstrijden en
voor filmopnamen. Ze trouwde
met haar vlieginstructeur
Hans-Jürgen Uhse in 1938.
Toen de oorlog uitbrak, was ze
er als 'vlieggek' snel bij om
meer, en vaker te kunnen
vliegen. Hans-Jürgen Uhse
werd jachtpiloot. Zij vloog
eerst vrachtvluchten, maar
later ook op snelle
gevechtsvliegtuigen. Haar man
sneuvelde in 1944. In april
1945 kaapte ze een militair
vliegtuig, zette haar 2-jarig
zoontje, 't kindermeisje en
twee gewonde soldaten achterin
en vloog van Berlijn naar de
Deense grens.
Na een korte
gevangenschap werd als jonge
weduwe één van de vele
oorlogsvluchtelingen. Ze kwam
in de buurt van Flensburg
terecht
.
In
de vluchtelingenkampen van die
tijd waren ze voor twee dingen
bang: voor de honger
en om (meer) kinderen
te krijgen. Beate wist van
haar moeder nog iets over
vruchtbare en onvruchtbare
dagen en ging op zoek naar
literatuur. Ze vond een
handleiding 'Die natürliche
Geburtenregelung nach Knaus',
die ze vermenigvuldigde en
voor 2 mark per exemplaar
verkocht. Dat was het begin
van de handel, want het sloeg
in als een bom. Men vroeg naar
meer informatie, want sexuele
voorlichting bestond toen
niet.
Het
groeide uit tot een
postorder-bedrijf met een
catalogus over 'echtelijke
hygiëne'. In 1953 werkten er
bij Beate Uhse 14 medewerkers.
In 1962 opende ze de eerste
sexshop in Flensburg. In de
jaren daarna kreeg ze ruim
2000 aanklachten wegens
zedenbederf aan de broek,
gebaseerd op wetgeving uit de
Duitse Keizertijd. In 1967
bepaalde een rechter, dat een
orgasme een natuurlijk
verschijnsel is, zodat
lustopwekkende middelen niet
meer wettelijk verboden
mochten worden.
Beate
Uhse werd 'pionier van de
liberale sexualiteit' genoemd,
maar mocht geen lid worden van
de plaatselijke tennisclub of
van een vakorganisatie. Ze
heeft een zakenimperium
gesticht met 600 miljoen Mark
omzet en 600 personeelsleden.
Toen ze 75 werd haalde ze haar
duikbrevet en op haar 80-ste
vloog ze nog steeds, zij het
niet meer als piloot.
Als
hommage aan vrouwen in het
algemeen en Eva, zeg maar
Evaline in het bijzonder, nu
'My Evaline' door de Freddie Williams Four.
De
barbershopzangers 'the Freddie
Williams Four' met 'Evaline'. Eva,
nouja Evaline als symbool van
Vrouwen van Naam. We hebben
historische en actuele
voorbeelden gezien, maar wat
dacht u van twee virtuele
Vrouwen van Naam? Ze zijn er
niet, maar bestaan wel. Ze
vormen een fraaie afspiegeling
van de maatschappij van de
afgelopen 50 jaar. U kent
beide meisjes wel: Pippi
Langkous en Barbie.
Pippillotta
Viktualia (enzovoort) Langkous
werd in 1941 geboren, toen
Astrid Lindgren haar zieke
dochter een verhaaltje moest
vertellen over… ene Pippi
Langkous. Om die naam is alles
verzonnen. Pippi was
beresterk, beschikte over een
onuitputtelijke goudschat, was
nooit naar school gegaan en
slikte pillen om niet
volwassen te hoeven worden. Ze
leefde met een paard en een
aap, maar zonder ouders. Haar
moeder deed iets als engel in
de hemel en haar vader,
voorheen zeerover, werkte nu
ver weg als negerkoning.
Verder deed, en kon ze alles
wat meisjes in de jaren
veertig en vijftig niet
mochten.
Het
manuscript werd geweigerd door
uitgevers als 'te gewelddadig'
voor kinderen, of 'ongeschikt
en gevaarlijk voor de
kinderlijke fantasie'. De
verhalen van Pippi Langkous
zijn nu in 68 talen vertaald.
Scholen en kindercentra worden
naar haar vernoemd., maar 40
jaar geleden wilde de
bibliotheek van Bazel het boek
niet opnemen. Want: "Das
Buch soll ein Märchen sein,
er fehlt ihm aber jegliche
einigermassen mögliche
Wirklichkeiten. Wegen dieser
Unzulänglichkeit lehnen wir
dieses berühmte Pippi-Buch
entschieden ab". Meisjes
moesten passen in het
naoorlogse patroon, dat
regelrecht naar aanrecht en
moederschap voerde. Pippi was
anarchistisch - een bar slecht
voorbeeld. Pippi heeft alles
doorstaan: als stèrke Vrouw
van Naam.
De
tweede virtuele Vrouw van Naam
is Barbie, die in 1958 ter
wereld kwam. De pop die alle
poppen in de schaduw stelde,
omdat ze vrouw was. Een sexy
ideaalbeeld ook nog! Barbie's
uiterlijk werd kritisch
bekeken, ook
maatschappijkritisch. Nochtans
zijn er meer dan 800 miljoen
stuks verkocht.
In
1958 had Barbie getoupeerd
haar, in 1967 losser haar en
een open 'gewimperde' blik.
Tien jaar later, in 1977 opent
ze haar lachende mond een
beetje, waardoor de superwitte
tanden zichtbaar werden. Haar
ogen stralen nu volop. In 1997
gaat de mond weer dicht. Haar
mond is wat voller geworden en
Barbie gebruikt minder
make-up. Haar figuur verandert
ook: de beroemde wespentaille
wordt breder èn haar boezem
wordt wat minder
geprononceerd. Niet vanwege de
kritiek van Barbiehaters, maar
omdat -volgens de chef
marketing bij fabrikant
Mattel- de jeugd nu liever wat
meer 'naturel'-poppen ziet.
Barbie gaat met haar tijd mee,
zoals een Vrouw van Naam dat
moeiteloos kan.
Terwijl
u van Gabe Chen 'Ragtime
Annie' hoort,
vertel ik u wie deze
uitzending gemaakt hebben. Dit
programma 'Vrouwen van Naam'
werd samengesteld,
geschreven en gepresenteerd door Jan Tuttel. Er is goed gebruik gemaakt van de boekerij,
die Hennie Harms ter
beschikking stelde. Een andere
bron was het boek 'Jahrhundert
Frauen' - Ikonen, Idole,
Mythen, van Cathrin Kahlweit
(Verlag C.H.Beck, 1999).
De
muziekkeuze
kwam mede tot stand met
hulp van Nanda van den Berg,
Roel Boerma en Han Tuttel. De
techniek was vandaag in handen
van Peter Huitsingh.
De
teksten van dit programma
verschijnen t.z.t., zoals
gebruikelijk, op de
internetsite van de
samensteller: www.tuttel.com.
Volgende maand, laatste
zondag, is dit programma er
weer. Dan is het onderwerp
"De Geschoeide Voet - van
baggerlaarzen en bruidsklompen
tot jezussandalen en
bordeelsluipers".
Blijf
luisteren: na het nieuws komt
Huub Bremmers weer met zeer
beluisterenswaardige muziek.
Daag,
en de groeten van mevrouw - --
eh, Ach hoe heet ze ook
weer…
|